Międzynarodowa wystawa malarstwa „ŚWIAT KOBIET / WOMEN’S WORLD”
miała swój wernisaż 22 lutego 2020 r. w Galerii Centrum Promocji Kultury w Warszawie. Pomysłodawczyni i kuratorka wystawy – Oryszyn zaprosiła do udziału w tym wydarzeniu 22 artystki z kraju i z zagranicy. Temat i format (70 x 70 cm) obrazów był jeden, jednak jego interpretacja i sposób namalowania (technika) był już jak najbardziej dowolny, tak by nie krępował swobodnej wypowiedzi artystek.
W wystawie wzięły udział:
ANNA BIELA (Polska – Wrocław/Kanada – Toronto), ZUZANNA BRZOZOWSKA (Polska – Łódź), ANDREA FECSO (Węgry – Budapeszt), DOMINIQUE FLAMENT (Francja – Lille), FRANCOISE GHIENNE (Francja – Lille), DOROTA KIERMASZ (Polska – Łódź, Mikołów), MAŁGORZATA KOŁODZIEJAK (Francja – Tourcoing), DOROTA KULICKA (Polska – Lublin), BOŻENA KUZIO-BILSKA (Polska – Łódź), KATARZYNA MICHAŁEK (Polska – Warszawa), AGNIESZKA OPALA (Polska – Poznań), ORYSZYN (Polska – Warszawa), ALEKSANDRA PARANCZENKO (Ukraina – Odessa), ALEKSANDRA PRAJER (Francja – Pont a Vendin/Hong Kong), EUGENIA RESHETNIKOWA (Ukraina – Odessa), ZSUZSA SEDAH MATHE (Węgry – Budapeszt), KARLA STIBORKOVA (Czechy – Frydek-Mistek), ALEKSANDRA TROPISZ (Polska – Łódź), LINA URBANAVICIENE (Litwa – Koszedary), JOANNA WYROSTKIEWICZ-WASILKA (Polska – Warszawa), ZIVILE VAICIUKYNIENE (Litwa – Kowno) i DIANA ZVIEDRIENE (Litwa – Wilno).
Mój obraz na wystawie
Dostając od Oryszyn zaproszenie do namalowania obrazu na wystawę, poczułam się wyróżniona i doceniona. Wiedziałam jednocześnie że nie będzie to dla mnie łatwe wyzwanie. W swojej twórczości poruszam zagadnienie człowieka w świecie, a raczej w systemie w jakim przyszło mu żyć i w jaki musi się wkomponować. Dokładnie jak pionek na planszy. Mój pionek jest jednak anonimowy, bezpłciowy. Teraz musiałam zastanowić się nad moją własną kobiecością. Doszłam jednak do wniosku że nadal pozostanie bliżej niezidentyfikowany, ponieważ przyjmuje rolę, walczy, lub wpasowuje się w system norm i nakazów. Na obrazie z wystawy są symboliczne 3 pionki – współczesna rodzina, ale nadal nie identyfikuje płci ani relacji. Łączą je okręgi, które mogą się rozchodzić, schodzić, przerywać, jak stosunki międzyludzkie.
W wymiarze kolorystycznym obraz również jest symboliczny. Całe płótno zamalowałam na czarno, aby dopiero na takiej podmalówce tworzyć kompozycję. Podzieliłam płaszczyznę w najprostszy, możliwy sposób czyli po przekątnej. Wychodząc od takiego modułu w logiczny sposób szukałam dalszych linii cięcia. Płaszczyznę pokrywałam bielą przełamaną błękitami, piaskowym grafitem i srebrem. Dało to efekt wielowymiarowości, tajemnicy tego co jest pod kolejnymi warstwami farby. Na tak zbudowanej – skonstruowanej płaszczyźnie wpisałam moje pionki, przydzielając im konkretne miejsce.
Niżej galeria zdjęć z wystawy
Wystawie towarzyszy katalog wydany przez Centrum Promocji Kultury w Dz. Praga-Południe. Obszerny, polsko – angielski wstęp do katalogu napisała Oryszyn.
Za projekt katalogu odpowiada, drugi kurator wystawy: Marcin Kokoszko.
Wystawę można oglądać do 10 marca 2020 r.
Zapraszam też do zobaczenia pełnej fotorelacji Janusza Sobolewskiego na jego profilu Fb : J. Sobolewski – fotoblog